مؤسسۀ نی، رسانه‌گرانِ برترِ افغانستان را ستود

۱۳۹۲/۰۲/۱۶   چاپ   

آثار حکیمی

مؤسسه‌ی «نی؛ حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان» طی محفلی ویژه به مناسبت روز جهانی آزادی رسانه‌ها، به رسانه‌گران برترِ افغانستان، ستایش‌نامه و جایزه اهدا کرد. این نهاد، دو هفته پیش، با هدف گزینش رسانه‌گران برتر، رقابتی را میان رسانه‌گران افغانستان در بخش‌های گرداننده‌گی و گوینده‌گی، گزارش‌گری، وبلاگ‌نویسی، فیلم‌برداری، و عکس‌برداری به راه انداخت.

هیئت داوران پس از بررسی ده‌ها نمونه‌ی کاری از رسانه‌گرانی که در این رقابت اشتراک کرده بودند، وارث حسرت یکی از گرداننده‌گانِ تلویزیون آریانا در بخش گوینده‌گی و گرداننده‌گی، ویدا برکی گزارش‌گر خبرگزاری پژواک در بخش گزارش خبری، علی اکبر رستمی گزارش‌گر روزنامه‌ی هشت صبح در بخش گزارش پژوهشی، صادق ملیار آزاد گزارش‌گر رادیوی فارسی بی‌بی‌سی در افغانستان در بخش گزارش داستان‌گونه، مرتضا معراج مدیرمسئول پایگاه تحلیلی‌ـ‌پژوهشی بامداد در بخش وبلاگ‌نویسی و علی فاضل عکس‌بردار در تلویزیون راه فردا در بخش عکاسی را به عنوان رسانه‌گران برتر شناختند.

هم‌چنان نهاد نی به عبدالحق عمری (گزارش‌گر تلویزیون طلوع در پاکستان) و علی اصغر یعقوبی (گرداننده‌ی رادیو مژده در هرات که پس از یک حمله‌ی مسلحانه زخمی شده و هنوز گلوله در بدنش باقی است) به خاطر کارهای رسانه‌ای شان ستایش‌نامه اهدا کرد.

در این محفل، افزون بر رسانه‌گران، شماری از شخصیت‌های سیاسی و فعالان مدنی نیز شرکت کرده بودند.

دین محمد مبارز راشدی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان ضمن ارج‌گذاری به روز جهانی آزادی رسانه‌ها، اظهار داشت که آزادی  رسانه‌ها، یکی از بزرگ‌ترین دست‌آوردهای افغانستانِ پساطالبان است که باید از آن به خوبی پاسداری کرد.

سمیع مهدی، مدیر مسئول تلویزیون یک:‌ شماری از افراد در دولت افغانستان از آزادی بیان حمایت می‌کنند، اما این حمایت‌ها بسیار ظاهری و فردی است. حتا افراد قدرت‌مند در رده‌های بالای دولتی هم‌واره بر سر راه کار رسانه‌گران مشکل ایجاد نموده و تلاش‌هایی فراوان برای محدود کردن آزادی بیان داشته اند.

آقای راشدی افزود که در درون دولت افغانستان هیچ گونه برنامه‌ای برای محدود کردن آزادی رسانه‌ها وجود ندارد و اگر گاهی برخی از دولت‌مردان، سخنی را بر زبان می‌آورند که نشا‌ن‌دهنده‌ی مخالفت با آزادی رسانه‌ها بوده، دیدگاه‌های شخصی شان است، نه موضع رسمی دولت.

اما سمیع مهدی، مدیر مسئول تلویزیون یک، حمایت برخی از دولت‌مردان افغانستان از آزادی بیان را فردی و ظاهری خوانده گفت: «شماری از افراد در دولت افغانستان از آزادی بیان حمایت می‌کنند، اما این حمایت‌ها بسیار ظاهری و فردی است. بل‌که افراد قدرت‌مند در رده‌های بالای دولتی هم‌واره بر سر راه کار رسانه‌گران مشکل ایجاد نموده و تلاش‌هایی فراوان برای محدود کردن آزادی بیان داشته اند.»

آزادی بیان و رسانه‌ها، عمده‌ترین دست‌آورد افغانستان پسا طالبان است و این کشور در یازده سال گذشته در میان کشورهای منطقه سریع‌ترین رشد را در عرصه‌ی رسانه‌ داشته است. تازه‌ترین گزارش خانه‌ی آزادی، وضعیت آزادی بیان در افغانستان را نسبت به سال گذشته بهتر ارزیابی نموده است.

 اما با این وجود، صدیق‌الله توحیدی مسئول دیدبان رسانه‌های آزاد افغانستان، می‌گوید که خشونت در برابر خبرنگاران افزایش یافته و دست کم در یک هفته‌ی ماه گذشته، هشت مورد بدرفتاری با خبرنگاران در ولایت‌های تخار، بدخشان، هرات و فراه ثبت شده است.

آقای توحیدی می‌گوید: «خشونت با خبرنگاران سبب شده است که آن‌ها در سراسر افغانستان، نگران آینده کار و تامین امنیت خود باشند.»

به باور آقای توحیدی، اگر وضعیت همین گونه ادامه یابد، آمار خشونت با خبرنگاران تا پایان سال خورشیدی به صورت چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

با نزدیک شدن ۲۰۱۴ (زمان اعلام‌شده برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان) رسانه‌گران از ادامه‌ی کار شان نگران اند.

صدیق‌الله توحیدی مسئول دیدبان رسانه‌های آزاد افغانستان: خشونت در برابر خبرنگاران افزایش یافته و دست کم در یک هفته‌ی ماه گذشته، هشت مورد بدرفتاری با خبرنگاران در ولایت‌های تخار، بدخشان، هرات و فراه ثبت شده است.

افزایش ناامنی و تقویت طالبان در مناطق، افزایش تهدید‌ها بر کار رسانه‌گران، افزایش خشونت با خبرنگاران توسط نیروهای دولتی، کاهش منابع اقتصادی برای رسانه‌ها، چالش‌هایی است که آینده کار رسانه‌ها درافغانستان پس از ۲۰۱۴ را تهدید می‌کند.

_____________________________________________________________

فهرست کامل رسانه‌گرانی که توسط نهاد نی جایزه و ستایش‌نامه دریافت نمودند:

گزارش خبری:

مقام اول: ویدا برکی، خبرگزاری پژواک

مقام دوم: ولی آرین، تلویزیون خبری طلوع

مقام سوم: وکیل نایبی، تلویزیون آریانا

گزارش‌ پژوهشی:

  • اکبر رستمی، روزنامه ۸ صبح

 گزارش‌ داستان‌گونه:

  • ملیار صادق آزاد، بی بی سی

گرداننده‌گی تلویزیونی:

مقام نخست: وارث حسرت، تلویزیون آریانا

مقام دوم: میر عابد جوینده، تلویزیون خورشید

مقام سوم: احسان نیرو، تلویزیون آرزو

عکس‌برداری:

مقام نخست: علی فاضل، تلویزیون تمدن

مقام دوم: رحمت گل، خبرنگار آزاد در ننگرهار

مقام سوم: عارف، خبرنگار آزاد در هرات

وبلاگ‌نویسی:

مقام نخست: مرتضا معراج، وبلاگ معراج

مقام دوم: داوود ناظری، وبلاگ آیینه

مقام سوم:  عبدالواحد رفیعی، وبلاگ مسافر

گزارش دیداری:

مقام نخست: عبدالعلی افغان، خبرنگار آزاد در قندهار

مقام دوم: حمیدالله کریمی، بی بی سی

مقام سوم: اکبر امید، تلویزیون مهر

نظر دهید